ON-LINE! Zmiany VAT 2021 - nowy JPK, pakiet SLIM VAT oraz pakiet e-commerce, skutki Brexit, obowiązek stosowania kas online i zwolnienia z kas w 2021 r.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w nowoczesnej formie w wirtualnym pokoju konferencyjnym i kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz certyfikat ukończenia szkolenia.
Główni księgowi, Pracownicy działów księgowości, Prezesi i Właściciele firm.
1. Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja sprzedaży:
a) rodzaje transakcji, z tytułu których należy wykazać podstawę opodatkowania i VAT należny – m.in. transakcje krajowe, WNT, import towarów, import usług;
b) rodzaje transakcji, z tytułu których konieczne jest wykazanie podstawy opodatkowania – m.in. eksport towarów, eksport usług, WDT, dostawa z montażem;
c) jakie dokumenty należy ująć w ewidencji sprzedaży oraz jakie dane z tych dokumentów podlegają wykazaniu;
d) jak ująć w ewidencji VAT sprzedaż ewidencjonowaną za pomocą kasy rejestrującej albo opodatkowaną wg procedury marży;
e) jak ujmować czynności, dla których nie są generowane żadne dokumenty (np. świadczenia na rzecz pracowników, podarunki dla kontrahentów itp.);
f) czego dotyczą następujące oznaczenia dokumentów: RO, WEW, FP;
g) dla jakich towarów i usług przewidziano dodatkowe oznaczenia w ewidencji sprzedaży (kody GTU);
h) jakie usługi niematerialne wiążą się z koniecznością użycia określonego kodu (GTU_12);
i) przedstawienie wszystkich oznaczeń dla poszczególnych transakcji i analiza, które mogą dotyczyć działalności uczestników szkolenia (oznaczenia: SW, EE, TP, TT_WNT, TT_D, MT_T, MR_UZ, I_42, I_63, B_SPV, B_SPV_DOSTAWA, B_MPV_PROWIZJA, MPP);
j) zasady ujmowania w ewidencji VAT faktur wystawionych do paragonu.
2. Nowa ewidencja VAT – szczegółowa analiza elementów jakie musi zawierać ewidencja zakupów:
a) jakie transakcje zakupowe podlegają wykazaniu w ewidencji zakupów? Czy dalej możliwe jest nieujmowanie zakupów, z tytułu których nie odliczamy podatku naliczonego?
b) jakie dane z faktur zakupowych należy ująć w ewidencji zakupów;
c) przypadki, gdy podstawą zapisu w ewidencji zakupów jest inny dokument niż faktura;
d) jakich dokumentów dotyczą nowe oznaczenia: RO, WEW, MK, IMP oraz MPP.
3. Nowy JPK – problemy praktyczne:
a) analiza dotychczasowych wyjaśnień MF dotyczących nowego JPK – wskazanie na niespójności oraz obszary gdzie brak jest jednoznacznych wytycznych;
b) czy przy korekcie cz. ewidencyjnej nowego JPK należy złożyć czynny żal?
c) czy konieczne jest składanie korekt jeżeli w pierwszych miesiącach obowiązywania nowego JPK pominięto jakieś kody?
d) czy można wykorzystać WIS i interpretacje podatkowe do potwierdzenia kodów w nowym JPK?
4. Ujmowanie korekt po zmianach w ramach pakietu SLIM VAT:
a) jakie są zasady ujmowania korekt in minus i in plus?
b) jakie dokumenty należy zgromadzić w przypadku korekt in minus, co z potwierdzeniem odbioru faktury korygującej?
c) jak postępować z korektami w przypadku WDT, eksportu towarów, eksportu usług?
d) co z korektami za okresy sprzed wejścia w życie nowych regulacji?
e) czy nabywca musi ująć korektę in minus przed otrzymaniem faktury korygującej?
5. Zasady przeliczania walut obcych na złote:
a) w jaki sposób dokonuje się przeliczenia na podstawie regulacji ustawy o VAT;
b) jaki kurs stosujemy na gruncie przepisów o podatkach dochodowych;
c) wprowadzenie możliwości stosowania w VAT kursu ustalonego zgodnie z przepisami o podatkach dochodowych;
d) co z transakcjami, dla których nie rozpoznaje się przychodu, takimi jak WNT czy import usług?
6. Zasady odliczania VAT:
a) w jakim terminie podatnik może dokonać odliczenia podatku naliczonego?
b) zmiany w ramach pakietu SLIM VAT – jak liczyć 3 kolejne okresy rozliczeniowe?
c) Jakie zasady obowiązują podatników rozliczających się kwartalnie?
d) co jeśli nie odliczymy VAT na bieżąco? Ile mamy czasu na skorzystanie z tego prawa?
e) wprowadzenie możliwości odliczenia VAT przy refakturowaniu usług noclegowych – czy można odliczyć VAT od takiej usługi jeśli jest elementem kosztowym świadczenia kompleksowego?
7. Świadczenia nieodpłatne w VAT:
a) kiedy nie musimy rozliczać VAT od nieodpłatnego wydania towaru (prezenty o małej wartości i próbki)?
b) jaka jest nowa definicja prezentu o małej wartości;
c) wskazane w ustawie limity dotyczą wartości netto czy brutto?
d) jak kwalifikować pod względem ustawy o VAT darowizny dla kontrahentów oraz pracowników.
e) praktyczne przykłady rozliczania VAT przy świadczeniach nieodpłatnych, w tym usługach (ze wskazaniem aktualnego podejścia organów podatkowych) – karty Mutlisport, pakiety medyczne, produkty spożywcze, okulary dla pracowników, prezenty dla kontrahentów itp.
8. Stawka 0% przy zaliczce na poczet eksportu towarów:
a) jakie są ogólne zasady stosowania stawki 0% przy eksporcie towarów;
b) kiedy powstaje obowiązek podatkowy w eksporcie towarów – co z zaliczkami?
c) jaki mamy termin na wywiezienie towarów przy zaliczce w eksporcie towarów;
d) co w przypadku, gdy termin ten nie zostanie zachowany?
9. Wiążąca informacja stawkowa (WIS):
a) do czego służy WIS i po co ją wprowadzono?
b) jaka jest różnica między interpretacją podatkową a WIS?
c) jak wykorzystać WIS na potrzeby nowego JPK, mechanizmu podzielonej płatności oraz zwolnień ze względu na obrót (do 200 tys. zł)?
d) załatanie luki niepozwalającej na wystąpienie o WIS w odniesieniu do towarów klasyfikowanych wg PKWiU;
e) wprowadzenie terminu ważności WIS – co z WIS wydanymi przed zmianami?
10. Zmiany w mechanizmie podzielonej płatności (MPP):
a) na czym polega split payment i kiedy go stosujemy?
b) czy zmiany wprowadzone w ramach pakietu SLIM VAT wpływają na zakres stosowania tych regulacji?
c) kiedy stosujemy na fakturze oznaczenie „mechanizm podzielonej płatności” i kiedy musimy oznaczyć fakturę kodem MPP w ewidencji VAT?
d) rozszerzenie zakresu wyłączeń dla MPP o każdą formę kompensaty;
e) możliwość zapłaty należności celnych z rachunku VAT na rachunek agencji celnych;
f) czy aktualizacja załącznika nr 15 do ustawy o VAT wprowadza zmiany w zakresie towarów dotychczas objętych mechanizmem podzielonej płatności?
g) obowiązek stosowania MPP a rozliczenia kwartalne w VAT.
11. Kasy rejestrujące:
a) zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących w 2021 r.
b) przesunięcie terminu obligatoryjnego stosowania kas online przez niektórych podatników;
c) na czym polegają kasy wirtualne, kiedy można je stosować;
d) czym różni się kasa wirtualna od kasy online:
e) jakie grupy podatników mogą korzystać z kas wirtualnych;
f) kiedy można stosować paragony w formie elektronicznej.
12. Pakiet e-commerce – zmiany planowane na 2021 r.:
a) co rozumiemy przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość oraz przez sprzedaż na odległość towarów importowanych z państw trzecich;
b) co to jest One Stop Shop (OSS) i kiedy znajduje zastosowanie?
c) na czym polega procedura Import One Stop Shop (IOSS)?
d) kiedy zastosujemy zwolnienie z VAT dla importu towarów o wartości nieprzekraczającej 150 euro?
e) nałożenie obowiązku poboru i zapłaty VAT na podatników ułatwiających dostawy towarów przy użyciu interfejsu elektronicznego (np. platformy handlowej).
13. BREXIT – skutki w podatku VAT:
a) jak rozliczać w VAT sprzedaż towarów do Wielkiej Brytanii;
b) w jaki sposób rozliczać usługi świadczone dla podmiotów z Wielkiej Brytanii;
c) skutki nabycia towarów lub usług w transakcjach z Wielką Brytanią;
d) szczególny status Irlandii Północnej;
e) przedstawienie przyjętych okresów przejściowych.
14. Konsultacje oraz czas na pytania i odpowiedzi.
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 90 1140 2017 0000 4102 0433 7598
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy link dostępowy. Zawartość linku aktywuje się w momencie rozpoczęcia zajęć.
Materiały szkoleniowe w formacie pdf zostaną wysłane w formie elektronicznej na podany w zgłoszeniu adres e-mail na dzień przed terminem szkolenia.
Uczestnicy otrzymują imienny certyfikat ukończenia szkolenia wraz z fakturą, które wysyłamy pocztą tradycyjną lub na życzenie klienta w formie elektronicznej.
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamyWi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem (najlepiej na 30 min przed godzinĄ rozpoczęcia): https://embed.archiebot.com/connection-tester
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA s.c. oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostepnienia osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
- prawnik, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem od towarów i usług, doświadczony wykładowca, autor licznych publikacji w: Rzeczpospolitej, podatki.biz, infor.pl, eGospodarka.pl oraz współautor takich publikacji książkowych jak: „VAT w transakcjach związanych z nieruchomościami”, czy też „Podatek VAT w branży TSL”.