Szkolenie VAT, JPK, BDO, prawo pracy online lub stacjonarnie

Szkolenie  KSeF a opłaty pobierane przez Żłobki, Przedszkola, Szkoły, Internaty i Bursy szkolne w świetle obecnej i NOWEJ KLASYFIKACJI budżetowej. KSeF a VIDA.
Nowe paragrafy 663 i 664. 
Dlaczego opodatkowanie VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w szkole, przedszkolu, żłobku jest błędne?
Ogólne zasady funkcjonowania KSeF 2. Uprawnienia
– zgłoszenie ZAW- FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów,
rola SCUW w zakresie jednostek obsługiwanych.
Wystawianie i odbiór faktur - centralizacja rozliczeń w VAT,
problem z NIP.

Termin
15-12-2025

Godzina
9.00-13.00
Czas szkolenia
1 dzień (4 godziny zegarowe)
Miejsce szkolenia
TRANSMISJA ON-LINE, POKÓJ WEBINAROWY
Koszt uczestnictwa
jednej osoby
590 zł netto + 23% VAT
ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Metoda

Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.

Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.

Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.

Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.

Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.

Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.

Adresaci

Szkolenie dla: organów prowadzących oraz dyrekcji, głównych księgowych i księgowych szkół, internatów, burs szkolnych, przedszkoli, żłobków, klubów dziecięcych, kierowników i służb finansowo-księgowych zespołów wspólnej obsługi administracyjno-finansowej prowadzonej w SCUW oraz gmin, miast, powiatów, województw i ich urzędów, a także dla państwowych jednostek budżetowych oświaty oraz ministerstw nadzorujących podległe im szkoły państwowe.

Program szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad funkcjonowania KSeF w jednostkach budżetowych oraz wynikających z przepisów ustawy o finansach publicznych, ustawy Ordynacja podatkowa, ustawy kodeks postępowania administracyjnego zasad ustalania i rozliczania opłat za wyżywienie dziecka w szkołach, internatach, bursach, przedszkolach, żłobkach, klubach dziecięcych, zarówno w przypadku gdy posiłki przygotowuje własna kuchnia jak i firma cateringowa, a także zasad ustalania i rozliczania opłat za pobyt dziecka w internacie, w bursie, przedszkolu, żłobku i klubie dziecięcy (z uwzględnieniem programu „Aktywnie w żłobku”) i zmian w klasyfikacji budżetowej w zakresie nowych opisów do paragrafu 067 i 069 zamiast 083 obowiązujących częściowo wstecz od 2025 i od 2026 roku.
Na szkoleniu omówiona zostanie również nowa klasyfikacja budżetowa i nowe paragrafy 663 i 664 obowiązujące od 2027 roku.  

Zmiany klasyfikacji budżetowej na rok 2025/2026 zostały opublikowane w rozporządzeniu Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U.2025 poz.1241). Projekt nowej klasyfikacji budżetowej obowiązującej od 2027 roku i związane z nim zmiany w rachunkowości budżetowej oraz w zasadach prowadzenia gospodarki budżetowej został opublikowany na RCL.

Wyroki sądów i przepisy ustawy o finansach publicznych oraz zaktualizowane wyjaśnienia RIO z 2024 i z 2025 roku wyraźnie dziś wskazują, że opodatkowanie VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka w szkole, przedszkolu, żłobku było błędne. 
Oznacza to, że jednostki powinny uważać wdrażając KSeF, gdyż niektórzy doradcy podatkowi wprowadzają w błąd jednostki budżetowe w zakresie zasad funkcjonowania KSeF w żłobkach, klubach dziecięcych, przedszkolach, szkołach, internatach i bursach szkolnych.

Program szkolenia:

       1. Ogólne zasady funkcjonowania KSeF – czym jest KSeF, kogo i co obejmuje, w jakich terminach. Co to jest VIDA, KSeF a VIDA.

       2. Uprawnienia – zgłoszenie ZAW-FA, narzędzia autoryzacyjne, rodzaje dostępów, rola SCUW w zakresie jednostek obsługiwanych.

       3. Wystawianie i odbiór faktur - wyjaśnienie dlaczego państwowa jednostka budżetowa może być uznana za samodzielnego podatnika VAT, a samorządowa jednostka budżetowa nie jest uznana za samodzielnego podatnika VAT i jest objęta centralizacją rozliczeń w VAT, problem z NIP.

  1. KSeF a nieprawidłowości dot. nazwy nabywcy/sprzedawcy występujące w miastach na prawach powiatu, np.: nieprawidłowa nazwa: Gmina Wrocław, Gmina Gdańsk, prawidłowa nazwa: Wrocław-miasto na prawach powiatu, Gdańsk- miasto na prawach powiatu.

  2. Specyfika systemu budżetowego, rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej oraz finansowej szkół, internatów, burs, przedszkoli, żłobków, klubów dziecięcych jako jednostek budżetowych, w tym jednostek oświaty dysponujących wydzielonym rachunkiem dochodów własnych oświaty (RDWO / WRD).

  3. Problemy z nadzorem prawnym niektórych wojewodów i problemy wynikające z kilku wyroków odwołujących się do starej błędnej opinii MEN, do umów i do statutu, kwestionujących zasady gospodarki budżetowej, szkół, internatów, przedszkoli, żłobków odmiennych od stanowisk RIO – pisma i wyjaśnienia RIO Katowice, RIO Olsztyn, RIO Opole, RIO Wrocław i innych co do charakteru opłat jako należności (daniny) publicznoprawnej niepodatkowej w rozumieniu art. 60 pkt 7 ustawy o finansach publicznych.

  4. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z posiłku w szkole w świetle obowiązującego od 1 września 2022 art. 106a ustawy z 14 grudnia 2016 roku prawo oświatowe i obowiązującego od 1 września 2017 roku  art. 106 tej ustawy – „gorący posiłek” i posiłek w szkole, w tym finansowany przez OPS w szkole.

  5. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z zakwaterowania i wyżywienia w internacie w świetle art.107 ustawy prawo oświatowe i bursie szkolnej w świetle paragrafu 83 rozporządzenia MEiN z dnia 30 marca 2023 roku w sprawie niektórych publicznych placówek systemu oświaty – problem odmienności rozwiązań prawnych dla internatów i burs.

  6. Ustawa o finansach publicznych a opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach w świetle obowiązującego od 1 stycznia 2018 roku art. 52 ustęp 15 ustawy z dnia 27 października 2017 roku o finansowaniu zadań oświatowych – charakter opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego i opłaty za korzystanie z wyżywienia w przedszkolach.
    Ustawa o finansach publicznych a opłaty za pobyt (z uwzględnieniem opłaty dodatkowej) i opłaty za wyżywienie dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym w świetle ustawy z 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 – rozliczenie „Aktywnie w żłobku” i przelewów otrzymywanych od ZUS („babciowego”).

  7. Obowiązujące od 1.09.2019 roku zmiany zasad funkcjonowania wydzielonych rachunków dochodów (WRD) w świetle nowego brzmienia art. 223 ustawy o finansach publicznych – czy szkoła i przedszkole może organizować żywienie w formie WRD i czy np. intendentka może prowadzić konto żywieniowe, rozliczać na nim opłaty i dokonywać wydatków na zakupy artykułów spożywczych po zmianach przepisów ustawy o finansach publicznych w zakresie art. 223?

  8. Problem z funkcjonowaniem WRD państwowych jednostek budżetowych oświaty, w świetle art 11a ustawy o finansach publicznych.

  9. „Wsad do garnka/kotła” – co wlicza się, a czego nie wlicza się do opłat za korzystanie z posiłku oraz wyjaśnienie dlaczego opłaty za pobyt i wyżywienie nie mogą być rozliczane na wyodrębnionym rachunku dochodów samorządowych jednostek budżetowych oświaty (RDWO / WRD) oraz dlaczego żłobki nie mogą mieć takiego rachunku – problem WRD w internatach i bursach szkolnych.

  10. Rozliczanie wyżywienia w ramach praktycznej nauki zawodu na WRD – prawidłowe zastosowanie art. 223 ustawy o finansach publicznych, sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34S.

  11. Rozliczanie wyżywienia w ramach RDWO / WRD z art. 11a ustawy o finansach publicznych w państwowych jednostkach budżetowych oświaty – sposób i tryb sporządzania planu finansowego dochodów i wydatków, wykonywanie dochodów i wydatków oraz specyfika sprawozdania RB-34.

  12. Opłaty za korzystanie z posiłku w szkole, przedszkolu, żłobku, w klubie dziecięcym oraz opłaty za pobyt w przedszkolu, w żłobku, w klubie dziecięcym a podatek VAT – typowe nieprawidłowości związane z opodatkowaniem VAT opłat za pobyt i wyżywienie dziecka i dokumentowaniem wpływów niepotrzebnie wystawionymi fakturami VAT oraz problem opłat pobieranych przez internaty i bursy szkolne.

  13. Problem szczególny dot. korzystania z posiłków przez nauczycieli, opiekunów, pracowników administracyjnych w świetle interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 10 czerwca 2020 roku i wyroków sądów – wyjaśnienie czy VAT niepodlegający, czy zwolniony, czy VAT 8%.

  14. Opłaty za pobyt i wyżywienie jako należności publicznoprawne niepodatkowe o których mowa w art. 60-67 ustawy o finansach publicznych i występujące od 1 stycznia 2010 roku zaniedbania w stosowaniu przepisów ustawy o finansach publicznych, w tym w zakresie rozliczania należności, wpłat i nadpłat w ustawowym terminie określonym w art. 47 paragraf 1 Ordynacji podatkowej.

  15. Zakres zastosowania przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego i odpowiednio przepisów działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do opłat za pobyt i wyżywienie – decyzje a przypisy należności, płatności z „góry” czy „z dołu”, odsetki, rozliczanie wpłat, umorzenie należności, wpłaty przez osoby „trzecie” takie jak ZUS czy Fundusz Pracy, nadpłaty i ich rozliczanie, itd..

  16. Zakres zastosowania art. 62b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa do „babciowego” finansowanego przez ZUS.

  17. Zmiany klasyfikacji budżetowej oraz ich zastosowanie w szkołach, internatach, bursach szkolnych, przedszkolach, żłobkach i klubach dziecięcych – problem błędnego stosowania paragrafu 083 Wpływy z usług do opłat za wyżywienie i zakwaterowanie lub opiekę.

  18. Nowy opis do paragrafu 067 Wpływy z opłat za wyżywienie w żłobku, przedszkolu lub szkole i jego zastosowanie praktyce – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 067.

  19. Nowy opis do paragrafu 069 Wpływy z różnych opłat w zakresie opłaty za pobyt dziecka w żłobku i jego zastosowanie w praktyce, a stare zastosowanie paragrafu 066 Wpływy z opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego – czy bursy i internaty powinny stosować paragraf 069.

  20. Wyjaśnienie dlaczego rozliczanie się rodziców lub opiekunów bezpośrednio z firmą cateringową jest nieprawidłowością i stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz może być przestępstwem z art.231 Kodeksu Karnego.

  21. Prawidłowa dokumentacja i wyjaśnienie kiedy istnieje obowiązek wystawienia decyzji a kiedy go nie ma – analiza ustaw i terminów zapłaty opłaty jako „ustaw podatkowych”.

  22. Prawidłowa dokumentacja i procedura ustalania opłat za pobyt i wyżywienie, zgodna z zaleceniami RIO i zgodna z przepisami art.60-67 ustawy o finansach publicznych.

  23. Wzór zawiadomienia o wszczęciu postepowania ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie (i pobyt)  odpowiednio w szkole, przedszkolu, żłobku.

  24. Wzory decyzji ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie (i pobyt)  odpowiednio w szkole, przedszkolu, żłobku oraz wzór decyzji ustalającej wysokość opłaty za wyżywienie nauczycieli i pracowników administracyjnych, korzystających z wyżywienia na tych samych zasadach co uczniowie – problem internatów i odmienny od internatów problem burs szkolnych.

  25. Wzór wniosku o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań dot. opłat za wyżywienie (i pobyt) dla rodziców (opiekunów) rozliczających się „z góry”.

  26. Zasady doręczania decyzji rodzicom/opiekunom - wprowadzanie obowiązku stosowania Krajowego Systemu Doręczeń Elektronicznych w szkołach, przedszkolach, żłobkach.

  27. Zmiany w ustawie o finansach publicznych 2026/2027 i całkiem nowa klasyfikacja budżetowa na rok 2027 – nowe paragrafy 663 i 664 obowiązujące od 2027 roku.

  28. Odpowiedzi na pytania.

Warunki uczestnictwa: 

 Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na  konto: 

mBank 70 1140 2004 0000 3002 8581 0088

 W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.

Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY

Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.

Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.

Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.

Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem. 

Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.



Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.

Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.

W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..


Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:

Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.

Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/

Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem  https://embed.archiebot.com/connection-tester



Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:

KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.

Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025

BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.

Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie:  https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl



Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do  aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.

Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.

Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.

Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.


Wykładowca
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.

ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Dokumenty do pobrania ( do wydruku )
Karta zgłoszenia na szkolenia
Oświadczenie o finansowaniu ze środków publicznych