Szkolenie WARSZTATY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETOWEJ 2025 – zasady prawidłowej księgowości dochodów i wydatków na kontach Organu, Urzędu i Jednostek.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością i sprawozdawczością budżetową, w zakresie prawidłowego stosowania podstawowych praw i reguł obowiązujących w rachunkowości budżetowej oraz zrozumienia nadrzędnych zasad rachunkowości budżetowej obowiązujących w roku 2025.
Na szkoleniu omówione zostanie sposób ujęcia w ewidencji księgowej kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków budżetowych, memoriałowo ujmowanych przychodów i kosztów, należności i zobowiązań, rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów oraz ich prezentacja w sprawozdawczości finansowej i budżetowej. Omówione zostaną również podstawowe modele ewidencyjne – schematy księgowań obowiązujące w roku 2025.
Szkolenie 1 - dniowe dla wszystkich zainteresowanych państwowych i samorządowych jednostek budżetowych i pozabudżetowych, w tym dla pracowników rozpoczynających karierę lub pragnących usystematyzować lub uporządkować swą wiedzę z zakresu finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej.
Warsztaty
1. Podstawy prawne systemu finansów publicznych i rachunkowości oraz sprawozdawczości budżetowej obowiązujące w 2025 roku.
2. Zasady budżetowe – zasada „brutto” a zasada „netto”, zasada „kasowa” a zasada „memoriału” oraz ich zastosowanie w jednostkach budżetowych i „pozabudżetowych”.
3. Istota i cel rachunkowości budżetowej - specyfika rachunkowości budżetowej i zasady podziału ksiąg rachunkowych na księgi organu budżetowego i księgi urzędu oraz księgi jednostki wykonującej budżet, specyficzna rola ksiąg organu podatkowego.
4. Zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w rachunkowości budżetowej w roku 2025.
5. Ewidencja księgowa dochodów i wydatków budżetowych w jednostce budżetowej.
6. Powiązanie oraz rozliczenie dochodów i wydatków realizowanych przez jednostki budżetowe z budżetem.
7. Ewidencja księgowa środków pochodzących z budżetu UE w jednostce budżetowej.
8. Ewidencja księgowa przychodów i kosztów w jednostce budżetowej.
9. Ewidencja księgowa rozliczeń międzyokresowych przychodów i kosztów w jednostce budżetowej.
10. Ewidencja księgowa aktywów obrotowych – darowizny, zakupy, zużycie materiałów.
11. Ewidencja księgowa aktywów trwałych - klasyfikacja środków trwałych, darowizny, nabycie, wytworzenie, remont, modernizacja i ulepszenie, likwidacja, zasady dokonywania odpisów umorzeniowych, zwiększenie do 10 tys. wartości jednorazowo amortyzowanych środków trwałych, zakres zastosowania klasyfikacji budżetowej do finansowania środków trwałych.
12. Problem szczególny – zasady ewidencji podatku VAT, w tym w ramach centralizacji rozliczeń w VAT oraz w państwowych jednostkach budżetowych.
13. Ewidencja księgowa wyniku finansowego i jego ustalenie w jednostce budżetowej.
14. Wynik finansowy a wynik wykonania budżetu i ich wzajemne powiązanie.
15. Sprawozdawczość budżetowa a sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych oraz sprawozdawczość zadaniowa i ich specyfika.
16. Sprawozdawczość finansowa - zasady sporządzania sprawozdań finansowych oraz jej powiązanie ze sprawozdawczością budżetową.
17. Odpowiedzi na pytania.
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.