Szkolenie Rachunkowość zarządów dróg – problem zawyżania wydatków bieżących i zaniżania wydatków majątkowych na drogi i ich negatywny wpływ na dochody budżetowe i potrzeby rozwojowe JST.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Szkolenie przeznaczone jest dla służb finansowo-księgowych i kierownictwa gminnych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich zarządów dróg oraz dla jednostek zarządzających drogami krajowymi i GDDKIA.
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie planowania budżetowego oraz ewidencji księgowej budowy drogi, przebudowy drogi, remontu drogi, utrzymania drogi oraz prawidłowego stosowania podziałek klasyfikacji budżetowej zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości budżetowej, zasadami gospodarki budżetowej określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych oraz w świetle nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
Program szkolenia:
Budżet jako podstawa gospodarki finansowej zarządu dróg – budżet jednostki samorządu terytorialnego, budżet państwa, budżet środków europejskich, państwowy fundusz celowy, środki funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie oraz środki KFD w BGK.
Zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz zmiany począwszy od 1 stycznia 2023 roku zasad funkcjonowania Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych w świetle ustawy z 5 sierpnia 2022 o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw.
Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2025 – dlaczego warto przyjąć i stosować KSR 11 „Środki trwałe” w zarządach dróg.
Zasady przekazywania środków publicznych pomiędzy budżetami na remonty i inwestycje dróg będących lub/i nie będących własnością danej jednostki - ujęcie współfinansowania w budżetach jednostek współpracujących, np. współfinansowanie przez gminę lub powiat drogi wojewódzkiej, finansowanie drogi z KFD, z RFIL, z RFRD, z RFPŁPIS, z funduszu Covid, itp..
Ewidencja księgowa współfinansowania w organie finansowym oraz w zarządzie dróg - klasyfikowanie wydatków budżetowych.
Zmiany klasyfikacji budżetowej na rok 2025 i nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego i problem zawyżania wydatków bieżących oraz zaniżania wydatków majątkowych zarządów dróg w klasyfikacji i w sprawozdawczości budżetowej w ostatnich 10 latach.
Ustawa o drogach publicznych i definicja drogi – słownik podstawowych definicji: budowa drogi, przebudowa drogi, remont drogi, utrzymanie drogi i ich związek z klasyfikacją budżetową wydatków na drogi.
Droga, odcinek drogi, wiadukt, itp. jako obiekt inwentarzowy – zasady tworzenia obiektów inwentarzowych jako środków trwałych.
Droga jako obiekt inwentarzowy zespolony funkcjonalnie z różnymi KŚT, w tym obiekt budowlany liniowy w rozumieniu Prawa budowlanego.
Ogólne zasady ustalania wartości początkowej drogi jako środka trwałego.
Nakłady ponoszone w okresie użytkowania drogi: ulepszenia a remonty, konserwacje, przeglądy.
Przebudowa drogi jako jej ulepszenie – rodzaje ulepszeń, poziomy ich istotności i miary ich wartości użytkowej.
Ulepszenia obcego środka trwałego – ulepszenia dróg będących własnością innego zarządcy drogi.
Nakłady na bieżącą eksploatację dróg - remont drogi i jej utrzymanie, konserwacje dróg, remonty typowe, awaryjne, nadzwyczajne, części.
Szczególny przypadek dot. dróg niezaksięgowanych i niewycenionych, przejętych nieodpłatnie od innego zarządcy drogi – problem z ustaleniem ceny sprzedaży drogi wykluczonej z obrotu gospodarczego, wartość godziwa, zamortyzowany koszt odtworzenia jako alternatywa dla kosztownej wyceny przez biegłego, stanowisko KSR i jego związek z kontem 840.
Specyficzny problem tzw. niskocennych pozostałych środków trwałych finansowanych z wydatków bieżących.
Wzory księgowań dotacji, płatności, finansowania z innych budżetów, zaliczek, refundacji i zwrotów wydatków dot. inwestycji, ulepszeń i remontów dróg – księgowania wydatków bieżących i majątkowych w zarządach dróg.
Zobowiązania i zaangażowanie w rachunkowości i w sprawozdawczości budżetowej zarządów dróg oraz problem podatku VAT i specyficzny sposób jego księgowania.
Zaangażowanie a rejestr umów – problem niezgodności danych w zakresie umów prezentowanych w zaangażowaniu i w rejestrze umów zarządu dróg, nowy termin wejścia w życie CRU od 2026 roku.
Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością jednostek organizacyjnych GDDKIA - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich.
Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w gminnych, powiatowych, wojewódzkich zarządach dróg - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości w zarządach dróg skutkujących obniżeniem wydatków majątkowych i nie otrzymaniem 23% dochodów na potrzeby rozwojowe JST w latach następnych.
Odpowiedzialność karna zarządu dróg wynikająca z art. 231 KK związana z zawyżaniem wydatków bieżących i zaniżaniem wydatków majątkowych oraz nieotrzymaniem lub zaniżeniem środków na potrzeby rozwojowe JST.
Odpowiedzi na pytania.
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 70 1140 2004 0000 3002 8581 0088
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.
Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.
W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem https://embed.archiebot.com/connection-tester
Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.
Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025
BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie: https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.