Szkolenie VAT, JPK, BDO, prawo pracy online lub stacjonarnie

Szkolenie Rachunkowość zarządów dróg – problem zawyżania wydatków bieżących i zaniżania wydatków majątkowych na drogi i ich negatywny wpływ na dochody budżetowe i potrzeby rozwojowe JST.

Termin
14-10-2025

Godzina
9.00-13.00
Czas szkolenia
1 dzień (4 godziny)
Miejsce szkolenia
TRANSMISJA ON-LINE, POKÓJ WEBINAROWY
Koszt uczestnictwa
jednej osoby
590 zł. +23% VAT
ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Metoda

Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.

Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.

Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.

Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.

Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.

Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.

Adresaci

Szkolenie przeznaczone jest dla służb finansowo-księgowych i kierownictwa gminnych, miejskich, powiatowych, wojewódzkich zarządów dróg oraz dla jednostek zarządzających drogami krajowymi i GDDKIA.

Program szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji w zakresie planowania budżetowego oraz ewidencji księgowej budowy drogi, przebudowy drogi, remontu drogi, utrzymania drogi oraz prawidłowego stosowania podziałek klasyfikacji budżetowej  zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości budżetowej, zasadami gospodarki budżetowej określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych oraz w świetle nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

Program szkolenia:

Budżet jako podstawa gospodarki finansowej zarządu dróg – budżet jednostki samorządu terytorialnego, budżet państwa, budżet środków europejskich, państwowy fundusz celowy, środki funduszu Przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie oraz środki KFD w BGK.

Zmiany w ustawie o drogach publicznych oraz zmiany począwszy od 1 stycznia 2023 roku zasad funkcjonowania Rządowego Funduszu Dróg Samorządowych w świetle ustawy z 5 sierpnia 2022 o zmianie ustawy o Rządowym Funduszu Rozwoju Dróg oraz niektórych innych ustaw.

Nadrzędne zasady rachunkowości budżetowej oraz zasady wyceny aktywów i pasywów obowiązujące w roku 2025 – dlaczego warto przyjąć i stosować KSR 11 „Środki trwałe” w zarządach dróg.

Zasady przekazywania środków publicznych pomiędzy budżetami na remonty i inwestycje dróg będących lub/i nie będących własnością danej jednostki - ujęcie współfinansowania w budżetach jednostek współpracujących, np. współfinansowanie przez gminę lub powiat drogi wojewódzkiej, finansowanie drogi z KFD, z RFIL, z RFRD, z RFPŁPIS, z funduszu Covid, itp..

Ewidencja księgowa współfinansowania w organie finansowym oraz w zarządzie dróg - klasyfikowanie wydatków budżetowych.

Zmiany klasyfikacji budżetowej na rok 2025 i nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego i problem zawyżania wydatków bieżących oraz zaniżania wydatków majątkowych zarządów dróg w klasyfikacji i w sprawozdawczości budżetowej w ostatnich 10 latach.  

Ustawa o drogach publicznych i definicja drogi – słownik podstawowych definicji: budowa drogi, przebudowa drogi, remont drogi, utrzymanie drogi i ich związek z klasyfikacją budżetową wydatków na drogi.

Droga, odcinek drogi, wiadukt, itp. jako obiekt inwentarzowy – zasady tworzenia obiektów inwentarzowych jako środków trwałych.

Droga jako obiekt inwentarzowy zespolony funkcjonalnie z różnymi KŚT, w tym obiekt budowlany liniowy w rozumieniu Prawa budowlanego.

Ogólne zasady ustalania wartości początkowej drogi jako środka trwałego.

Nakłady ponoszone w okresie użytkowania drogi: ulepszenia a remonty, konserwacje, przeglądy.

Przebudowa drogi jako jej ulepszenie – rodzaje ulepszeń, poziomy ich istotności  i miary ich wartości użytkowej.

Ulepszenia obcego środka trwałego – ulepszenia dróg będących własnością innego zarządcy drogi.

Nakłady na bieżącą eksploatację dróg - remont drogi i jej utrzymanie, konserwacje dróg, remonty typowe, awaryjne, nadzwyczajne, części.

Szczególny przypadek dot. dróg niezaksięgowanych i niewycenionych, przejętych nieodpłatnie od innego zarządcy drogi – problem z ustaleniem ceny sprzedaży drogi wykluczonej z obrotu gospodarczego, wartość godziwa, zamortyzowany koszt odtworzenia jako alternatywa dla kosztownej wyceny przez biegłego, stanowisko KSR i jego związek z kontem 840.

Specyficzny problem tzw. niskocennych pozostałych środków trwałych finansowanych z wydatków bieżących.

Wzory księgowań dotacji, płatności, finansowania z innych budżetów, zaliczek, refundacji i zwrotów wydatków dot. inwestycji, ulepszeń i remontów dróg – księgowania wydatków bieżących i majątkowych w zarządach dróg.

Zobowiązania i zaangażowanie  w rachunkowości i w sprawozdawczości budżetowej zarządów dróg oraz problem podatku VAT i specyficzny sposób jego księgowania.

Zaangażowanie a rejestr umów – problem niezgodności danych w zakresie umów prezentowanych w zaangażowaniu i w rejestrze umów zarządu dróg, nowy termin wejścia w życie CRU od 2026 roku.

Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością jednostek organizacyjnych GDDKIA - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetu państwa i budżetu środków europejskich.

Przykłady i schematy księgowań oraz powiązanie księgowości ze sprawozdawczością w gminnych, powiatowych, wojewódzkich zarządach dróg - obroty i salda poszczególnych kont jako dane księgowe, a zasady sporządzania sprawozdań zakresie budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Analiza zgodności danych wykazywanych w rocznej sprawozdawczości budżetowej oraz przykłady potencjalnych nieprawidłowości w zarządach dróg skutkujących obniżeniem wydatków majątkowych i nie otrzymaniem 23% dochodów na potrzeby rozwojowe JST w latach następnych.

Odpowiedzialność karna zarządu dróg wynikająca z art. 231 KK związana z zawyżaniem wydatków bieżących i zaniżaniem wydatków majątkowych oraz nieotrzymaniem lub zaniżeniem środków na potrzeby rozwojowe JST.


Odpowiedzi na pytania.

Warunki uczestnictwa: 

 Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na  konto: 

mBank 70 1140 2004 0000 3002 8581 0088

 W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.

Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY

Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.

Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.

Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.

Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem. 

Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.



Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.

Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.

W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..


Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:

Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.

Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/

Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem  https://embed.archiebot.com/connection-tester



Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:

KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.

Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025

BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.

Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie:  https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl



Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do  aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.

Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.

Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.

Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.


Wykładowca
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.

ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Dokumenty do pobrania ( do wydruku )
Karta zgłoszenia na szkolenia
Oświadczenie o finansowaniu ze środków publicznych