Szkolenie Klasyfikacja budżetowa 2025 i potrzeby rozwojowe 2026 - poziom wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Jak nie dopuścić do zawyżania wydatków bieżących i zaniżanie wydatków majątkowych? Jak nie stracić środków na potrzeby rozwojowe na rok 2026?
Polityka rachunkowości wydatków majątkowych JST.
Zmiany ustawy o finansach publicznych na rok 2025/2026.
Szkolenie ON-LINE to wygodna forma szkolenia - wystarczy dostęp do urządzenia z internetem (komputer, tablet, telefon), słuchawki lub głośniki i ulubiony fotel.
Szkolenie realizowane jest w formule webinaru, w kameralnej grupie uczestników.
Bierzesz udział w pełnowartościowym szkoleniu - Trener prowadzi zajęcia "na żywo" - widzisz go i słyszysz.
Pokaz prezentacji, ankiet i ćwiczeń widzisz na ekranie swojego komputera w czasie rzeczywistym.
Podczas szkolenia można zadawać pytania na czacie, na które Trener odpowiada na wizji w trakcie zajęć.
Otrzymujesz materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie ukończenia szkolenia.
Szkolenie dla : wszystkich samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, a szczególnie dla: urzędów gmin i miast, starostw powiatowych, urzędów marszałkowskich, zarządów nieruchomościami, jednostek oświaty, jednostek pomocy społecznej, urzędów pracy i pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.
Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością i sprawozdawczością budżetową w zakresie prawidłowego stosowania podziałek klasyfikacji budżetowej w roku 2025 zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości budżetowej, zasadami gospodarki budżetowej określonymi przepisami ustawy o finansach publicznych oraz w świetle nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i nowego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego.
Poziom wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego ma ścisły związek z należnymi JST dochodami budżetowymi na potrzeby rozwojowe. Zawyżanie wydatków bieżących i zaniżanie wydatków majątkowych oraz źródło ich finansowania wpływa bowiem bezpośrednio na poziom dochodów budżetowych związanych z potrzebami rozwojowymi JST.
Trzeba zatem uważać aby nie doszło do zaniżenia dochodów budżetowych na potrzeby rozwojowe i do błędnie wykazywanych nadwyżek operacyjnych w pozycji C1 sprawozdania RB-NDS oraz zawyżenia wydatków bieżących i zaniżenia wydatków majątkowych w sprawozdaniu RB-28S.
Program szkolenia:
1. Klasyfikacja budżetowa i jej zastosowanie w planowaniu i wykonywaniu budżetu gminy, powiatu, województwa – plany kasowe a plany memoriałowe oraz ich ujęcie w księgowości i sprawozdawczości budżetowej roku 2025.
2. Klasyfikacja budżetowa a ESA 2010 - obowiązujące od 2013 roku zmiany w zakresie ujmowania nakładów brutto na środki trwałe wynikające z uchylenia ESA 95 i wdrożenia ESA 2010 - wyjaśnienie dlaczego GUS wg. ESA 2010 zalicza niektóre wydatki z paragrafu 425, 424, 421 do nakładów brutto na środki trwałe i jaki ma z tym związek Dyrektywa 2013/34 oraz ustawa o rachunkowości, ustawa PIT, ustawa CIT i ustawa o finansach publicznych, aktualna definicja środków trwałych oraz środków trwałych w budowie wg. prawa materialnego i sprzecznych z tym prawem interpretacji urzędników MF i RIO związanych z rozporządzeniem Rady Ministrów ws. finansowania inwestycji z budżetu państwa, które nie obowiązuje w JST.
3. Nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego a potrzeby rozwojowe jednostek samorządu terytorialnego i problem zawyżania wydatków bieżących oraz zaniżania wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego w klasyfikacji i w sprawozdawczości budżetowej w ostatnich kilkunastu latach.
4. Nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie poziomu wag przypisanych do wydatków majątkowych jednostek samorządu terytorialnego i jego wpływ na dochody budżetu jednostki samorządu terytorialnego na rok 2026.
5. Waga 1, waga 0,5, waga 025 i jej zastosowanie do wykazywanych w sprawozdaniu Rb-28S wydatków majątkowych w roku 2025.
6. Jak nie stracić środków na potrzeby rozwojowe na rok 2026 oczekując zmian w ustawie o finansach publicznych 2025/2026.
7. Zmiany ustawy o finansach publicznych na rok 2025/2026 – ustawa o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw jako przepisy mające na celu m.in. wdrożenie rozwiązań zmierzających do zrealizowania drugiego kamienia milowego (A2G) określonego dla Reformy Systemu Budżetowego (RSB) w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
8. Nowe grupy wydatków bieżących i wydatków majątkowych w świetle znowelizowanego art. 236 ustawy o finansach publicznych – wydatki majątkowe samorządowych jednostek i zakładów budżetowych wg. nowych zasad odwołujących się do art.124 ustawy o finansach publicznych.
9. Wydatki bieżące a wydatki majątkowe w świetle znowelizowanego art. 124 ustawy o finansach publicznych oraz problem wynikający z paragrafu 3 pkt 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa i obowiązującego w państwowych jednostkach budżetowych zakazu finansowania inwestycji na środki trwałe o wartości do 10 tys. złotych – wyjaśnienie dlaczego w budżecie państwa z wydatków bieżących finansuje się tzw. niskocenne środki trwałe i dlaczego takie postępowanie łamie prawo materialne.
10. Wzajemnie sprzeczne stanowiska Ministerstwa Finansów w zakresie finansowania inwestycji i stosowania art. 7 ustawy o rachunkowości oraz opisu zamieszczonego pod paragrafem 614 klasyfikacji budżetowej i jego wpływu na grupowanie wydatków bieżących i majątkowych JST.
11. Polityka rachunkowości wydatków majątkowych JST na rok 2025 – dekretowanie treści ekonomicznej zdarzeń i operacji gospodarczych i wątpliwości związane z ich treścią prawną oraz wyjaśnienia typowych wątpliwości interpretacyjnych w zakresie zastosowania poszczególnych podziałek klasyfikacji budżetowej do finansowania środków trwałych amortyzowanych planowo lub jednorazowo.
12.Odpowiedzi na pytania
Warunki uczestnictwa:
Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na konto:
mBank 70 1140 2004 0000 3002 8581 0088
W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.
Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY.
Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.
Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.
Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem.
Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.
Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.
Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.
Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.
W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..
Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:
Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.
Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/
Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem https://embed.archiebot.com/connection-tester
Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:
KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.
Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025
BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.
Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie: https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.
Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.
Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.
Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.
Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.
Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.