Szkolenie VAT, JPK, BDO, prawo pracy online lub stacjonarnie

Termin potwierdzony!

Szkolenie  FINANSE PUBLICZNE INSTYTUCJI KULTURY I BIBLIOTEK 2025.

Zasady ujmowania dotacji w planie finansowym i w księgowości na koncie 800, 840, 760 oraz przychodów z działalności na koncie 700.  Druk PF-OSPR - błędy.

Dotacje na koncie 740?

Termin
13-08-2025

Godzina
9.00-13.00
Czas szkolenia
1 dzień (4 godzin)
Miejsce szkolenia
TRANSMISJA ON-LINE, POKÓJ WEBINAROWY
Koszt uczestnictwa
jednej osoby
590 zł. +23% VAT
ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Metoda

Szkolenie prowadzone jest w formie wykładu z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej w oparciu o liczne praktyczne przykłady. W trakcie zajęć prowadzona jest dyskusja temat problemów i wątpliwości zgłaszanych przez uczestników szkolenia. 
Indywidualne konsultacje i dyskusja na czacie.

Adresaci

Szkolenie dla: instytucji kultury i bibliotek oraz dla organizatorów oraz CUW obsługujących SIK i biblioteki.

Program szkolenia

Celem szkolenia jest podniesienie kwalifikacji osób zajmujących się finansami, budżetem, księgowością i sprawozdawczością instytucji kultury (IK) i bibliotek w zakresie obowiązujących w roku 2025 zasad planowania budżetowego i zasad rachunkowości IK i biblioteki jako instytucji kultury, w tym zasad ustalania wyniku finansowego oraz rozliczenia dotacji podmiotowych i celowych.

Ustawa z dnia 28 czerwca 2024 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw oraz przepisy prawa unijnego bezpośrednio wpływają na zasady planowania budżetowego począwszy od roku 2025.

Na szkoleniu omówione zostaną zasady sporządzania planu finansowego w układzie kasowym i w układzie memoriału stosownie do nowego art. 30 ustawy o finansach publicznych, z uwzględnieniem zasad ujmowania dotacji w planie finansowym i w księgowości na koncie 800, 840, 760 oraz przychodów z działalności na koncie 700, a także ich prawidłowe rozliczanie w celu ustalenia wyniku finansowego.

Na szkoleniu omówiony zostanie obowiązujący w państwowych instytucjach kultury (PIK) druk PF-OSPR, który oprócz układu memoriałowego zawiera również układ kasowy i który w układzie memoriałowym jest błędnie opracowany, co może skutkować nieprawidłowościami w planowaniu i w rachunkowości instytucji kultury.

Okazuje się bowiem, iż znaczna część IK wszystkie otrzymane dotacje ujmuje na koncie 740, czym przyczynia się go wykazania „kreatywnego” wyniku finansowego za dany rok, gdyż IK finansowane głównie z dotacji nie powinny prezentować zysku w świetle zasad normujących rachunkowość IK.

Zasada ta, szczególnie dotyczy bibliotek.

Plan finansowy biblioteki nie powinien być jedynie planem „czwórkowo-siódemkowym”, lecz planem „kasowo-memoriałowym”. Biblioteki mają zatem kłopot, gdyż wzorując swoje procedury budżetowe i księgowe na rozwiązaniach obowiązujących w samorządowych zakładach budżetowych (Rb-30S) popełniają błąd. 

CUWy obsługujące SIK powinny zatem zweryfikować procedury księgowo-budżetowe w obsługiwanych bibliotekach będących instytucjami kultury.


Program szkolenia:

1. Zasady finansów publicznych, zasady rachunkowości i polityka rachunkowości IK i biblioteki na rok 2025 jako jednostki sektora finansów publicznych - zasada kasowa i zasada memoriału a zasada współmierności oraz ich zastosowanie w praktyce.

2. Ustawa z 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach i organizacja bibliotek publicznych jako instytucji kultury – charakter opłat za usługi biblioteczne.

3. Ustawa z dnia 28 czerwca 2024 roku o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw i obowiązujące od 30 kwietnia 2024 roku przepisy prawa unijnego, i ich wpływ na gospodarkę finansową IK i biblioteki w roku 2025.

4. Problem zarządzeń wprowadzających plany finansowe IK i biblioteki na rok 2025 po uchyleniu art. 31 ustawy o finansach publicznych.

5. Nowe brzmienie art. 30 ustawy o finansach publicznych – standardowe pozycje planu finansowego a rozwiązania funkcjonujące w praktyce.

6. Druk PF-OSPR i jego zastosowanie w planowaniu budżetowym PIK i Biblioteki Narodowej oraz bibliotek państwowych na rok 2025 oraz problem braku druku planistycznego dla SIK i dla samorządowych bibliotek publicznych – plan finansowy w układzie memoriałowym, plan finansowy w układzie kasowym, dane uzupełniające, informacje nt. nakładów na aktywa trwałe / środków na wydatki majątkowe, dane statystyczne.

7. Plan finansowy i jego związek z prawidłowo prowadzoną rachunkowością IK i biblioteki jako jednostki sektora finansów publicznych – jakie zasady i jakie konta powinny być uwzględnione w procedurze budżetowej IK i biblioteki.

8. Dotacje, płatności i inne środki oraz zasady ich rozliczania – dotacje z budżetu państwa i płatności z budżetu środków europejskich, dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, dotacje z państwowych funduszy celowych i środki państwowych funduszy celowych niebędące dotacjami oraz środki BGK funduszu przeciwdziałania Covid-19 i Funduszu Pomocy Ukrainie, „dotacje” różnych sponsorów.

9. Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, dotacje celowe na realizację wskazanych zadań i programów, dotacje podmiotowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji a płatności oraz ich ujęcie jako przychodów IK i biblioteki ujmowanych odpowiednio na koncie 800, 840, 760.

10. Aktywa trwałe i aktywa obrotowe w IK i w bibliotece, wydatki bieżące a wydatki majątkowe, zbiory biblioteczne jako aktywa trwałe i aktywa obrotowe – problem z finansowaniem tzw. niskocennych środków trwałych (amortyzowanych jednorazowo) z dotacji podmiotowej oraz problem wynikający z rozporządzenia Ministra kultury i dziedzictwa narodowego z dnia 29 października 2008 roku w sprawie sposobu ewidencji materiałów bibliotecznych.

11.Kasowe dochody i wydatki budżetowe w IK i w bibliotece – definicja, dochody i wydatki bieżące a dochody i wydatki majątkowe, zasady wyceny i zasady księgowania kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków, w tym z uwzględnieniem podatku VAT, rozliczanie kasowo zrealizowanych dochodów i wydatków w ramach planu kasowego biblioteki.

12. Przychody i koszty księgowe IK i biblioteki oraz ich grupowanie – definicja, zasady wyceny i zasady księgowania, zasady ustalania i zasady księgowania przychodów i kosztów działalności operacyjnej podstawowej, działalności operacyjnej pozostałej, w tym działalności nadzwyczajnej, działalności finansowej i ich powiązanie z wynikiem finansowym oraz podatkiem CIT, rozliczanie osiągniętych przychodów i kosztów w ramach planu memoriałowego.

13. Rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów – rozliczenia międzyokresowe przychodów oraz czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, rezerwy w IK i w bibliotekach.

14. Koszty i przychody odnoszone bezpośrednio na fundusz – zakres zastosowania konta 800 w zakresie niepodlegających amortyzacji planowej i jednorazowej  aktywów trwałych sfinansowanych z dotacji lub otrzymanych nieodpłatnie przez IK i bibliotekę.

15. Dotacje budżetowe i środki pozabudżetowe w księgowości IK i biblioteki – kiedy konto 800, kiedy 840 a kiedy 760.

16. Zasady ustalania wyniku finansowego - typowe błędy IK i bibliotek w zakresie zasad ustalania wyniku finansowego wynikające z błędnego ujęcia wszystkich dotacji na koncie 740 (lub innym podobnym).


Odpowiedzi na pytania.


Warunki uczestnictwa: 

 Płatności należy dokonać na trzy dni przed terminem szkolenia na  konto: 

mBank 70 1140 2004 0000 3002 8581 0088

 W temacie przelewu prosimy o wpisanie daty i tematu szkolenia.

Na podstawie dokonanej płatności wysyłamy Państwu na podany w zgłoszeniu adres e-mailowy WYGENEROWANY INDYWIDUALNIE DLA KAŻDEGO UCZESTNIKA LINK DOSTĘPOWY

Licencja i indywidualnie wygenerowany link aktywacyjny obejmuje dostęp do szkolenia tylko i wyłącznie dla jednej osoby.

Jeżeli chcecie Państwo udostępnić szkolenie większej liczbie osób - należy wykupić dodatkowe linki aktywacyjne.
Firma CRZ SENEKA zastrzega sobie prawo do weryfikacji ilości uczestników z wykupionym, indywidualnym dostępem do szkolenia w trakcie jego trwania.

Uczestnicy otrzymują imienne zaświadczenie ukończenia szkolenia, które wysyłamy w formie elektronicznej.

Rezygnacja z udziału powinna nastąpić w formie pisemnej (e-mail) najpóźniej na 3 dni robocze przed szkoleniem. 

Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia 100% kosztów. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Rezygnacja telefoniczna nie jest respektowana.



Link dostępowy do naszego webinarium aktywuje się na godzinę przed rozpoczęciem szkolenia.

Jeśli wystąpią problemy z zalogowaniem się, być może komputer ma zablokowany dostęp do stron i serwisów, które nie odpowiadają indywidualnym wymaganiom korporacyjnym. W takim przypadku zalecamy kontakt z administratorem systemu.

W przypadku zakłóceń, już po zalogowaniu, w odbiorze dźwięku/obrazu, prosimy o wylogowanie i ponowne zalogowanie się lub wyłączenie i włączenie komputera..


Wymagany sprzęt niezbędny do odbioru szkoleń ON-LINE:

Komputer, tablet, smartfon z dostępem do internetu (nie polecamy Wi-Fi), włączony głośnik w komputerze lub słuchawki.

Możecie Państwo przetestować prędkość internetu : https://www.speedtest.pl/

Prosimy o wcześniejsze przetestowanie połączenia z wirtualnym pokojem  https://embed.archiebot.com/connection-tester



Nasze szkolenia i konferencje z możliwością dofinansowania z Krajowego Funduszu Szkoleniowego oraz w ramach Bazy Usług Rozwojowych:

KFS - aby uzyskać dofinansowanie na wybrane szkolenie pracodawca musi złożyć wniosek w Powiatowym Urzędzie Pracy odpowiednim dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z terminami naboru określonymi przez PUP.
Istnieje możliwość dofinansowania od 80% (dla przedsiębiorstw małych i średnich) do 100% (dla mikro firm). Wzór wniosku powinien być dostępny do pobrania na stronie wybranego PUP-u.

Szczegóły na stronie: https://www.gov.pl/web/rodzina/kfs-2025

BUR -to dofinansowanie ze środków UE na kształcenie, skierowane do mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Aby uzyskać dofinansowanie należy zgłosić się do wybranego operatora działającego w danym województwie oraz złożyć u niego wniosek o dofinansowanie szkolenia, które jest zarejestrowane w Bazie.

Szczegóły oraz wykaz operatorów obsługujących dofinansowanie w poszczególnych województwach na stronie:  https://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl



Dla zapewnienia Państwu najwyższej jakości przekazywanych informacji zastrzegamy sobie prawo do  aktualizacji programu, wynikającej tylko i wyłącznie ze zmian w przepisach wprowadzanych przez ustawodawcę.

Aktualizacje programów będą się odbywać natychmiast po pojawieniu się zmian prawnych.

Dokładamy wszelkich starań i spełniamy wszystkie wymogi techniczne ze swojej strony, aby zapewnić Państwu odbiór szkolenia na wymaganym poziomie.

Nie ponosimy odpowiedzialności za zakłócenia wynikające z obciążenia sieci i problemów techniczno-sprzętowych po stronie uczestnika.

Treść szkolenia oraz materiały autorskie objęte są prawami autorskimi.
Firma CRZ SENEKA oraz współpracujący z nami Trenerzy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, rozpowszechniania, udostępniania osobom nieuprawnionym, a także nagrywania szkolenia oraz materiałów szkoleniowych.


Wykładowca
Tomasz Wojtania

Doświadczony wykładowca z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz rachunkowości i sprawozdawczości budżetowej. Autor podręcznika "Podstawy rachunkowości budżetowej". Jako konsultant i wykładowca pracował m.in. dla Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnych Izb Obrachunkowych, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwa Sprawiedliwości, Sądów i Prokuratur, Urzędów Wojewódzkich, Izb i Urzędów Skarbowych.

ZGŁOŚ UDZIAŁ W SZKOLENIU
Dokumenty do pobrania ( do wydruku )
Karta zgłoszenia na szkolenia
Oświadczenie o finansowaniu ze środków publicznych